Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
"Основні правові аспекти судового захисту під час проведення виборів народних депутатів України"
Указом Президента України від 27.08.2014 № 690/2014 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» на 26 жовтня 2014 року призначено позачергові вибори народних депутатів України.
Після прийняття даного указу розпочинаються виборні процедури, які визначені в чинному законодавстві як виборчий процес.
Власне з цього моменту можуть виникати спірні і навіть конфліктні ситуації, розв’язання яких законом покладено на адміністративні суди. Саме тому їх роль у виборчому процесі є надзвичайно важливою, оскільки результатом судового розгляду виборчих справ є правова оцінка діяльності учасників цього процесу та захист їх прав, свобод та інтересів від порушень.
Щодо особливостей судового провадження у виборчих справах, то вони визначені окремими статтями Кодексу адміністративного судочинства України. Це, зокрема, статті 172-175, а також 177-179.
Зазначений кодекс передбачає, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів мають суб'єкти відповідного виборчого процесу, крім виборчої комісії.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, мають виборча комісія, кандидат, партія, які є суб'єктами виборчого процесу.
Оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, мають право відповідно кандидат, партія, які є суб'єктами виборчого процесу.
А от виборець може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність зазначених суб’єктів у разі якщо вони порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Слід наголосити, що стосовно справ виборчої категорії встановлено скорочені строки розгляду. За загальним правилом суд має їх розглянути у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування.
Якщо позовні заяви подані в день голосування, то суд розглядає справу в день проведення виборів, проте до закінчення голосування.
У разі подання позовної заяви в день проведення виборів після закінчення голосування, адміністративна справа вирішується судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Тобто суд зобов’язаний вирішити справу у найкоротший строк, іноді за лічені години та незалежно від часу доби.
Такі ж самі скорочені строки передбачені для оскарження судових рішень. Апеляційна скарга має бути подана у дводенний строк з дня проголошення рішення, а якщо воно ухвалене до дня голосування - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Дії чи бездіяльність кандидатів у депутати, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, а також рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб оскаржуються до окружного адміністративного суду відповідно за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена або за місцезнаходженням відповідної комісії чи органу.
Усі інші рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їх членів (тобто, не пов’язані з підготовкою та проведенням виборів), а також засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду (тобто до відповідного районного, міського, міськрайонного, районного у місті суду) за місцезнаходженням відповідача.
Місцевими загальними судами за місцезнаходженням відповідних комісій також розглядаються усі адміністративні справи щодо уточнення списку виборців.
Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, а всі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена ЦВК - до Київського апеляційного адміністративного суду
Одночасно слід звернути увагу на скороченість строків, які встановлені чинним законодавством, для звернення до суду з виборчими спорами. Кодексом адміністративного судочинства України визначено, що позовні заяви щодо виборчих спорів можуть бути подані до суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, її членів, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Недотримання цих строків матиме наслідком залишення позовної зави без розгляду.
Також при подачі позову слід пам’ятати обов’язок особи додати до позовної заяви копію документа про сплату судового збору. Згідно із п. 1 ч. 3 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до адміністративного суду позову немайного характеру складає 0,06 розміру мінімальної заробітної плати - 73 гр. 08 коп.
Судовий розгляд справ виборчої категорії здійснюється в строки, передбачені статтями 172, 173, 174, 175 КАС України.
Судові рішення за наслідками розгляду справ виборчих категорій судом першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніше як за чотири години до початку голосування.
Судом апеляційної інстанції, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться Полтавський окружний адміністративний суд, є Харківський апеляційний адміністративний суд.
Полтавський окружний адміністративний суд, виконуючи вимоги статті 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» організував свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб. Детальнішу інформацію з питань організації роботи суду під час виборів бажаючі можуть отримати безпосередньо в суді або на веб-сторінці суду в мережі Інтернет.
Отже, виходячи з викладеного можна сподіватися, що дотримання всіма учасниками виборчого процесу вимог чинного законодавства, неупереджене вирішення виборчих спорів стане гарантом ефективного проведення позачергових виборів народних депутатів України.